Het snelstgroeiende bedrijf van Nederland

Innovatieplatform VONK bij Ministerie van Financiën wint innovatieprijs
2 augustus 2017
Mangrove: from good to great!
15 augustus 2017

Het snelstgroeiende bedrijf van Nederland

Het snelst groeiende bedrijf van Nederland...

..Is geen high tech start up. Het is ook geen bedrijf met nieuw product. Maar toch groeide het in 8 jaar tijd van 4 naar 8000 medewerkers en €270 miljoen omzet.

Ik heb het over Buurtzorg. Het geheim? “Vertel niet iedereen hoe het moet maar sluit aan bij de intrinsieke motivatie van je medewerkers.”, zegt oprichter Jos de Blok. Hij gelooft niet in managers en legt de verantwoordelijkheden graag bij de mensen zelf. Zijn zelfsturende teams stimuleren initiatief en de resultaat gerichtheid. Jos gaat er prat op dat Buurtzorg een organisatie is zonder managers. Dat is niet geheel waar, maar omdat het een eenvoudig bedrijf is met een beperkt productaanbod komt Buurtzorg een heel eind.

jos de blok buurtzorg beste grote werkgever 2014

Jos maakt gebruik van de simpele regel dat als je mensen vrij laat, dat ze dan vanzelf iets gaan doen waar ze talent voor hebben. Ook als ze niet weten waar ze precies talent voor hebben. Wat je leuk vindt word je immers vanzelf goed in.

Managers hebben vaak de neiging zich wat minder aan te trekken van de voorkeuren en behoeften van hun medewerkers. Het werk moet immers gedaan. Het gevolg is wel dat je als manager voor de motivatie moet zorgen. En voor de controle, want als je medewerkers niet intrinsiek gemotiveerd zijn kun je er niet vanuit gaan dat ze altijd even goed hun best doen. Dat heeft Jos heel goed gezien: met intrinsiek gemotiveerde medewerkers kun je enorm besparen op overhead en managementkosten. Bovendien mag je er vanuit gaan dat je medewerkers betere kwaliteit leveren en een hogere productiviteit hebben.

Buurtzorg is een organisatie met een relatief eenvoudig product en structuur. Daarom werkt de aanpak van Jos. Maar ook complexere organisaties kunnen denk ik veel leren van het succes van Buurtzorg dat nu al voor de voor de 3e keer is uitgeroepen tot de meest aantrekkelijke werkgever van Nederland.

Ik geloof dat iedere manager of ondernemer zou moeten streven naar intrinsiek gemotiveerde medewerkers. De vraag is natuurlijk hoe krijg je dit nu voor elkaar krijgt in complexere, meer kennis gedreven organisaties?

De essentie is dat je focust op gedrag. Dat doe je door de resultaten die je wilt behalen terug te vertalen naar het gedrag dat nodig is om die resultaten te behalen. Dat kun je op generiek niveau doen, dan noemen we het cultuurwaarden. Maar het kan ook op functie niveau en dan gaat het vaak over competenties.

Dit is wat veel bedrijven en instellingen al doen of hebben gedaan. Maar het probleem is dat ze dan denken dat ze klaar zijn. In feite hebben ze alleen een papieren werkelijkheid gecreëerd. Het gaat namelijk pas werken als je ook kijkt naar de mensen die geacht worden dat gedrag ook daadwerkelijk te laten zien. Ze betrekken bij het formuleren van het succesgedrag is de eerste stap. Maar de tweede is dat je ook kijkt naar de aanleg of het talent van je mensen. Dat kun je doen met een talent en motivatie analyse.

Alleen als succesgedrag en voorkeursgedrag in lijn met elkaar zijn mag je verwachten dat mensen intrinsiek gemotiveerd zijn voor het werk. Dan doen mensen werk wat bij ze past en maken ze zich de benodigde kennis en ervaring snel eigen. Confucius wist het duizenden jaren geleden al: “Doe het werk wat bij je past en je hoeft nooit meer te werken”

 

Ontdek de ware potentie en talenten van je werknemers

Neem nu contact op
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: