vastgeroeste-patronen-doorbreken-dirk-jan-de-bruijn-boek-cover-9789055949755Doorbreken

Het nieuwe boek van Dirk-Jan de Bruijn staat vol met ‘pareltjes’ zoals hij het zelf noemt. Inzichten waar je wat aan hebt. Ook als je niet voor de overheid werkt.

Onder het motto veel kralen maken een ketting produceerde hij weer een prachtig inzichtelijk boek over veranderings-management tbv de publieke zaak.

[mantra-pullquote align=”left|center|right” textalign=”left|center|right” width=”33%”]Problemen kun je niet oplossen op het niveau waar ze zijn ontstaan.[/mantra-pullquote]20 jaar geleden maakte Dirk-Jan de Bruijn de  overstap van de commerciële adviespraktijk naar die van de ambtenarij. Hij beschrijft hoe zijn eerste baas hem bij zijn entree een  ‘verwonderboekje’ (een leeg schriftje) gaf met de opdracht daarin alles wat hem opviel te noteren. Inmiddels is de Bruijn talloze columns en 4 boeken verder en nog steeds geeft hij blijk van de frisse blik, doet hij rake observaties en komt hij met klip en klare maar bovenal inspirerende antwoorden. Wat het boek een genot maakt om te lezen is zijn sprankelende schrijfstijl en de kwistigheid waarmee hij strooit met quotes en anekdotes van interessante denkers.

De Bruijn ziet 3 grote fundamentele veranderingen in het publieke domein:

  • van bezit naar gebruik
  • van zorgen voor naar zorgen dat
  • van rule based naar value based

Op basis van zijn primaire uitgangspunt dat je vooral van buiten naar binnen moet kijken komt hij op basis van het adagium richten (waarom), inrichten (wat) verrichten (hoe) tot aan inspirerende aanpak om de vele ‘vastgeroeste patronen in het publieke domein’ te doorbreken.

Aan de hand van de 4D’s van disruptive, deceptive, delocalized, democratized, de 3M’s van macht, maakbaarheid en manipulatie, de 3C’s van command, communication en control en de 3V’s van vakmanschap, vertrouwen en verbinden, legt hij haarfijn uit hoe de hazen lopen in het publieke domein.

Wat pareltjes die ik eruit heb gehaald:

  • Hoed je voor de zogenaamde -er doelen als minder, beter, sneller, eenvoudiger.
  • 80% van de problemen zijn te wijten aan he systeem, 20% aan de medewerkers, ergo: ook zonder slechte mensen kun je een slecht systeem in stand houden.
  • Het echte probleem draait nooit om strategie, structuur, cultuur of systemen maar om veranderen van gedrag.
  • Gedragsverandering gebaseerd op willen (drijfveren) is bewezen effectiever dan gebaseerd op moeten (systemen).
  • Problemen kun je niet oplossen op het niveau waar ze zijn ontstaan.
  • Technologie, niet economie of politiek bepaalt de toekomst.
  • We hollen wat we kunnen, maar komen we ook vooruit?
  • IT projecten bestaan niet, verandertrajecten met een grote IT component wel.
  • Je managet dingen, maar je leidt mensen.
  • Van moet naar moed.
  • Je hoeft niet de hele trap te zien om de eerste stap te kunnen zetten (over the belang van vertrouwen).
  • Het misbruik van de business case als finance case (‘business case, klaar is Kees’).
  • Pino (Prince2 in name only) projecten.
  • Wie maaien wil moet zaaien.
  • Het enige dat we zeker van de toekomst is dat deze anders zal zijn.
  • Onder de vuurtoren is het donker.
  • Projectleiders realiseren een huis, programma managers een thuis
  • De prioriteit voor een manager is niet wat er gebeurt als je er bent, maar wat er gebeurt als je er niet bent.
  • Focus op kosten leidt tot lagere kwaliteit, focus op kwaliteit tot lagere kosten.

En dat zijn er nog maar een paar.

[mantra-pullquote align=”left|center|right” textalign=”left|center|right” width=”33%”]Onder de vuurtoren is het donker.[/mantra-pullquote]Gretig verwijst de Bruijn naar zijn eigen bronnen van inspiratie. De Dakota indianen (bekend van de dode paarden), Uber, Project X, Charles Darwin, Henry Ford, Ray Kurzweil, Ton Elias, Alice (in Wonderland), Marten Luther King, Blaise Pascal, Jeff Sutherland, Michael Hammer, Confucius, Plato, Tom Peters, Antoine de Saint-Exupery, John Kennedy, de houthakker (van Stephen Covey): ze komen allemaal voorbij en maken het boek tot een intellectueel leesfeest.

Bij dit alles blijkt het succesrecept van de Bruijn voor de publieke sector dan toch nog tamelijk overzichtelijk:

  1. Focus eerst en vooral op de  informatievoorziening
  2. Redeneer vanuit het vraagstuk en richt je op het creëren van publieke waarde (de klant behoefte zoals bedrijven het noemen
  3. Wees lenig. Blijf om je heen kijken en speel daar constant op in.
  4. Neem de drijfveren, het sturen op eigen verantwoordelijkheid en de intrinsieke motivatie als basis voor de verandering.

De aanpak van DirkJan vergt ‘managers met ballen’ of zoals hij zelf schrijft. ‘do it, fix it, try it & change it’. Doorbreken dus.

aanbieding doorbreken aan stef blok dirk jan de bruijn

Het boek is als hardcover (niet digitaal) voor €19,95 te koop bij Management Boek.

WhatsApp chat