Al zes seizoenen lang boekt het TV programma ‘Boer zoekt vrouw’ succes, door samen met een aantal vrijgezellen naar de liefde van hun leven op zoek te gaan. Yvon Jaspers doorkruist het hele land om deze boeren aan de vrouw of man te helpen. Het dating programma van de KRO  trekt jaar op jaar veel kijkers en is een regelrechte kijkcijfer hit. Blijkbaar fascineert het veel kijkers hoe boeren van verschillende pluimage omgaan met het vinden van een levenspartner.

Wat maakt “Boer zoekt vrouw” zo interessant?
Wat kan het bedrijfsleven ervan leren? Het dating programma lijkt op het werven van personeel. Net als bij bedrijven doen boeren een oproep waarin ze zichzelf profileren en hun wensen kenbaar maken door het uiten van criteria waaraan een levenspartner moet voldoen. Dit doen bedrijven op identieke wijze.

Matching
Het matchen van boeren met een levenspartner valt in de praktijk niet altijd mee en dat zorgt juist voor veel kijk plezier. Velen herkennen zich in de dilemma’s van de boeren en hun potentiele partners. Deze dilemma’s spelen ook bij werving en selectie een rol. In het bedrijfsleven valt het succes van matching ook regelmatig tegen doordat verwachtingen niet worden waargemaakt. Wat kan het bedrijfsleven leren van “Boer zoekt vrouw”?

Eisen pakket
Bij aanvang van het programma presenteren de boeren zichzelf, waarna zij vervolgens hun eisen kenbaar maken waaraan een levenspartner moet voldoen. Die eisen worden geformuleerd in algemene bewoordingen zoals: spontaan, lief, gezellig, ondernemend, sportief, avontuurlijk, etc. Dit soort beschrijvingen zie je terug in veel vacature teksten.  Beide beschrijvingen lijken op horoscopen in damesbladen, waar velen zich in kunnen herkennen. Hoe kun je een goede match realiseren als je de ideale partner/sollicitant zo algemeen beschrijft?

Omgang potentiële partners
Een aantal boeren lijken niet echt geïnteresseerd te zijn in hun potentiële partners. Ze zijn meer bezig met het maken van calculaties welke potentiële partner bij hun zou willen intrekken dan dat ze daadwerkelijk een keus te maken voor de “ware”. Deze afwegingen zie je terug in het sollicitatie proces. Daar kiest men ook vaak voor veilig. Daadwerkelijk ergens voor gaan en risico’s nemen is vaak een stap te ver. Uiteindelijk zorgt dit voor teleurstellingen.

Recruiting en dating
Zelf heb ik ervaring opgedaan met recruiting en dating en geleerd dat de kans op een juiste match voornamelijk om 3 zaken gaat. Namelijk wat maakt je uniek (talenten), wat is je persoonlijke missie (een man zonder persoonlijke missie is kansloos bij elke vrouw) en in welke fase bevindt je persoonlijke ontwikkeling. Pas als je kan beschrijven wat jou uniek maakt, wat je persoonlijke missie is en in welke fase je persoonlijke ontwikkeling zich bevindt, is de kans groot op het vinden van een juiste match. Dit geldt ook voor het werven van personeel. Dat laatste wordt vaak overgeslagen bij het zoeken naar de juiste persoon.

Hieronder staan de ontwikkelingsfasen beschreven.

OrganisatiePersonen
1. De theocratische organisatie
2. De autocratische organisatie
3. De bureaucratische organisatie
4. De transformerende organisatie
5. De op morele waarden en principes gebaseerde organisatie
6. De organisatie als nieuwe gemeenschap
7. De organisatie als bijdrager aan de wereld ontwikkeling.
1. De ongedeelde eenheid
2. De oude groep
3. De ik-persoon
4. De transformatie
5. Het geestelijke zelf
6. De nieuwe gemeenschap
7. De gedifferentieerde eenheid.
 Bron: “Spirituele ontwikkeling van mens en organisatie in zeven fasen”

Zouden bedrijven, werkzoekenden en mensen die op zoek zijn naar een levenspartner ook de fase van hun persoonlijke ontwikkeling mee laten wegen, dan zou de kans op een succesvolle match aanzienlijk toenemen.

Diepere analyse 
“Boer zoekt vrouw” en recruiters zouden gebaat zijn bij een diepere analyse naar waar iemand of het bedrijf staat in zijn ontwikkeling en vervolgens formuleren welke persoon daarbij past. Dit zou recruiting een hoger rendement opleveren. Of dat de kijkcijfers van “Boer zoekt vrouw” goed zou doen is de vraag……  Juist de vele dilemma’s waar de boeren en hun partners mee worstelen maken het programma interessant.

De “ware”
Wil een boer de “ware” vinden dan zal hij de eerst zelf de “ware” moeten worden. Dit geld idem voor bedrijven. Wil een bedrijf toptalent aan trekken dan zal dat bedrijf eerst zelf een excellent bedrijf moeten worden.