jim collins good to great“First the who, then the what”

Het centrale idee in het beroemde boek van Jim Collins ‘Good to Great’ is dat leiders van visionaire ondernemingen zich eerst en vooral bezig houden met de vraag welke mensen ze nodig hebben. Hij gebruikt hiervoor de metafoor van “getting the right people on the bus.” Grote leiders zorgen ervoor dat ze de juiste mensen hebben, nemen afscheid van alle anderen en zetten vervolgens de juiste mensen op de juiste plek. Ze houden zich dus eerst bezig met de vraag wie en dan pas met wat. Dit gaat tegen de gangbare opvattingen over strategievorming in en is daarmee des te interessanter.

De redenen om eerst voor de juiste mensen te zorgen is drieledig:

  • Ten eerste kun je met de juiste mensen makkelijker op veranderende omstandigheden inspelen. Deze mensen zitten in de bus vanwege de andere mensen die er in zitten en daarmee maakt het niet zoveel meer uit waar deze naar toe gaat. Anders gezegd, als medewerkers alleen in die bus zitten vanwege de bestemming, zullen ze er waarschijnlijk uitwillen als die van richting verandert;
  • Wanneer je de juiste mensen aan boord hebt, is motivatie van medewerkers veel minder een discussiepunt, omdat zij intrinsiek gemotiveerd zijn: ze zitten er in omdat ze geweldige resultaten willen boeken en dat samen met andere goede mensen willen doen;
  • Als je niet de juiste mensen hebt, maakt het ook niet uit of je de juiste richting vindt; het zal nooit een geweldig bedrijf worden.

De vraag is natuurlijk hoe je dan de juiste mensen krijgt en ze op de juiste plek zet en hoe of dat je weet wat de juiste mensen zijn. Collins beantwoordt die vragen niet. Wij wel.

priman-header-jim-collins.jpg