TMA Resultaatgebieden

 

Voor elk van de onderstaande activiteiten geeft doet de TMA methode suggesties voor toepasselijke competenties. De bijna 200 verschillende professionele activiteiten zijn verdeeld over 23 resultaatgebieden.

 

Accountmanagement

  • Onderhouden van klant contacten
  • Adviseren van bestaande klanten over de eigen dienstverlening (leveren van toegevoegde waarde)
  • Verkopen van producten en diensten bij bestaande klanten
  • Inzicht verkrijgen in klant vragen en wensen
  • Onderhandelen met klanten
  • Overdragen van specifieke klantwensen aan productie en/of uitvoerende dienstverleners
  • Prognoses maken over rendement van beheerde accounts en klanten
  • Administreren van klant contacten

 

Administratie en boekhouding

  • Invoeren van financiële gegevens
  • Opzetten administratie
  • Controleren administratie
  • Factureren
  • Verschaffen van informatie uit administratie systemen

 

Advisering

  • Adviezen geven
  • Verkrijgen van inzicht in problemen
  • Bedenken en formuleren van verschillende oplossingen en alternatieven voor een probleem of vraagstuk
  • Schrijven van advies- rapportages en beleidsstukken

 

Beleidsontwikkeling

  • Beleid (strategie) bepalen van de organisatie of afdeling
  • Schrijven en formuleren van (strategische) beleidsplannen
  • Analyseren van verschillende (strategische) beleidskeuzes
  • Sterkte zwakte (SWOT) analyse maken van de afdeling en/of organisatie
  • Beleidsplannen formuleren naar concrete doelstellingen en acties
  • Uitdragen van het beleid en/of strategie
  • Beargumenteren van (strategische) beleidskeuzes

 

Bestuur en management

  • Strategie bepalen
  • Doelen stellen
  • Enthousiasmeren
  • De organisatie en/of afdeling vertegenwoordigen en representeren
  • Verantwoordelijkheid nemen voor projecten, producten en/of diensten
  • Prioriteiten stellen
  • Rapporteren en controleren van voortgang
  • Besluiten nemen
  • Vormgeven en implementeren van organisatiestructuren, systemen en (werk)methoden
  • Toewijzen van middelen en budgetten aan afdelingen, medewerkers en projecten
  • Toewijzen van taken en verantwoordelijkheden aan afdelingen, medewerkers en projecten

 

Coaching en begeleiding

  • Voeren van coaching, ontwikkel en/of loopbaan gesprekken met kandidaten
  • Analyseren van de loopbaan en/of ontwikkel vraagstelling van kandidaten
  • Vergroten van het zelfinzicht van kandidaten
  • Inzetten, bespreken en interpreteren van psychologische en/of competentie meetinstrumenten ten behoeve van de coaching en ontwikkeling van kandidaten
  • Meten van het effect van de coaching- en ontwikkelsessies
  • Uitvoeren van coachingsactiviteiten (bijv. oefeningen en rollenspellen) samen met kandidaten
  • Aandragen van ontwikkelactiviteiten aan kandidaten
  • Begeleiden in het formuleren van loopbaan / ontwikkeldoelstellingen van kandidaten

 

Human resource management

  • Begeleiden en adviseren (lijn)management bij sollicitatie gesprekken
  • Begeleiden en adviseren (lijn)management bij ontslag procedures
  • Begeleiden en adviseren (lijn)management bij beoordelingen
  • Vergroten van inzetbaarheid van medewerkers (employability)
  • Inzetten, bespreken en interpreteren van (psychologische) selectie, ontwikkeling en beoordelingsinstrumenten
  • Opstellen en uitvoeren personeel- en organisatiebeleid
  • Opstellen en adviseren over beloningsbeleid
  • Opstellen en adviseren over ziekteverzuim en arbeidsomstandigheden beleid
  • Opstellen en adviseren over (intern) opleidingsbeleid
  • Medewerkers inlichten over rechten en plichten (bijv. over salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden en overwerk etc.)

 

Inkoopmanagement

  • Inkopen van producten en diensten
  • Beoordelen van offertes en aanbiedingen
  • Onderzoeken en beoordelen van leveranciers
  • Inkopen van producten en diensten tegen de juiste voorwaarden
  • Onderhandelen over de voorwaarden waartegen producten en diensten worden ingekocht
  • Kennis verwerven van de markt en prijsverhoudingen
  • Beheersen van budgetten
  • Adviseren of de in te kopen producten of diensten daadwerkelijk toegevoegde waarde leveren
  • Bepalen inkoopbeleid

 

Kwaliteitsmanagement

  • Controleren of aan de vastgestelde eisen en kwaliteit is voldaan
  • Rapporteren over uitgevoerde controles
  • Vaststellen van eisen en kwaliteitsnormen voor producten, diensten en bedrijfsprocessen
  • Medewerkers bewust maken van het belang van kwaliteitsnormen
  • Informeren van medewerkers en belanghebbenden over kwaliteitsnormen

 

Leidinggeven

  • Afstemmen van werkzaamheden van medewerkers op de afdelings- en/of organisatiedoelen
  • Beoordelen van medewerkers
  • Faciliteren, coachen en ondersteunen van medewerkers
  • De samenwerking en sfeer binnen het team of de afdeling bewaken en bevorderen
  • Voeren van slechtnieuws gesprekken
  • Bemiddelen bij conflicten tussen medewerkers
  • Controleren van medewerkers
  • Doelen en visie van het management overdragen op de medewerkers
  • Instrueren van medewerkers en ondergeschikten over hun verantwoordelijkheden en uit te voeren werkzaamheden
  • Toewijzen van taken en activiteiten aan medewerkers en ondergeschikten
  • Medewerkers enthousiasmeren om de doelen en missie van de organisatie en afdeling te realiseren
  • Implementeren van systemen en (werk)methoden

 

Logistiek en facilitair management

  • Beheren van de voorraad
  • Bewaken van de hoeveelheid voorraad
  • Controleren van de kwaliteit van de voorraden
  • Aantrekken van middelen zoals producten grondstoffen, halffabrikaten, diensten of mensen
  • Distribueren van middelen zoals producten grondstoffen, halffabrikaten, diensten of mensen
  • Afstemmen van het logistieke proces en voorraad met belanghebbenden
  • Afstemmen van de voorraad, levering en distributie op piekmomenten
  • Maken van logistieke planningen voor belanghebbenden
  • Anticiperen op eventuele knelpunten in het logistieke proces

 

Marketing

  • Ontwikkelen en opzetten marketing campagne
  • Bepalen van de marketing strategie
  • Opstellen van marketing plannen
  • Bepalen en definiëren wat de (strategische) doelgroepen zijn
  • Marktonderzoek doen
  • Onderzoeken wat het effect en/of rendement is van marketing campagnes
  • Onderzoeken wat de behoeftes zijn van de doelgroep
  • Onderzoeken wat de doelgroep is

 

Onderzoek

  • Uitvoeren van onderzoeken
  • Vertalen van klant- en/of cliëntvragen naar onderzoeksvragen
  • Rapporteren en publiceren van onderzoeken
  • Formuleren van onderzoeksvragen
  • Opzetten van onderzoeken
  • Conclusies trekken uit onderzoeken

 

Ontwikkeling en innovatie

  • Bedenken van nieuwe producten en/of diensten
  • Producten en diensten geschikt maken voor de markt
  • Inventariseren van klantwensen bij maatwerk ontwikkelingsprojecten
  • Schrijven van ontwikkelingsplannen
  • Schrijven van businesscases voor ontwikkelingsprojecten
  • Verbeteren van bestaande producten en/of diensten
  • Plannen van toekomstige ontwikkelingen en innovaties van producten en/of diensten

 

Planning

  • Planningen maken
  • Activiteiten organiseren
  • Bijeenkomsten organiseren
  • Inventariseren van beschikbare tijd en middelen
  • Prioriteiten stellen

 

Procesmanagement

  • Begeleiden en ondersteunen van organisatie-, productie-, en/of bedrijfsprocessen
  • Oplossen van stagnaties in organisatie-, productie-, en/of bedrijfsprocessen
  • Beschrijven van organisatie-, productie-, en/of bedrijfsprocessen
  • Inzicht hebben in de organisatie-, productie-, en/of bedrijfsprocessen
  • Ontwerpen en verbeteren van organisatie-, productie-, en/of bedrijfsprocessen

 

Productie en dienstverlening

  • Het correct en tijdig vervaardigen van producten
  • Het correct en tijdig leveren van diensten
  • Controleren van producten en diensten
  • Voldoen aan procedures en eisen

 

Projectmanagement

  • Planningen voor projecten maken
  • Activiteiten voor projecten organiseren
  • Projectplannen schrijven
  • Projectvergaderingen voorzitten
  • Projectbijeenkomsten organiseren
  • Budgetteren van projecten
  • Voortgang van projecten bewaken
  • Prioriteiten binnen projecten stellen

 

PR en voorlichting

  • Verstrekken van informatie
  • Analyseren van nieuwsberichten over de organisatie en dienstverlening
  • Bewaken hoe er over de organisatie en haar dienstverlening wordt gesproken in de media en het internet
  • Reageren op berichten in de media en het internet
  • Schrijven van communicatieplannen
  • Schrijven van persberichten
  • Schrijven van speeches
  • Organiseren van communicatie evenementen en persconferenties

 

Sales en acquisitie

  • Werven van nieuwe klanten en opdrachten
  • Benaderen van potentiële klanten en opdrachtgevers
  • Schrijven van offertes
  • Onderhandelen met nieuwe klanten
  • Aanboren van andere / alternatieve afzetmarkten
  • Opstellen van verkoopplannen
  • Administreren van klant contacten

 

Service, support en zorg

  • Afhandelen van hulp- en ondersteuningsvragen
  • Klachten afhandelen
  • Collega’s helpen en ondersteunen bij hun werkzaamheden
  • Mensen uitleggen hoe ze iets moeten doen
  • Telefonisch mensen helpen en ondersteunen
  • Documenten voorbereiden en/of corrigeren voor collega’s
  • Agenda’s beheren van collega’s
  • Mensen ontvangen bij de receptie en doorverwijzen
  • Telefoon aannemen en doorschakelen naar de juiste persoon
  • Verslagen / notulen maken van vergaderingen en bijeenkomsten
  • Klanten / cliënten helpen en ondersteunen

 

Training en opleiding

  • Overdragen van kennis
  • Aanleren van vaardigheden
  • Oefeningen en rollenspellen uitvoeren
  • Voorbereiden van cursussen en trainingen
  • Begeleiden van cursisten en studenten
  • Ontwikkelen van nieuwe cursussen en trainingen
  • Bijhouden van kennis en vaardigheden

 

Veiligheid en bewaking

  • Zich houden aan veiligheidsvoorschriften
  • Opstellen van veiligheidsvoorschriften
  • Herkennen en signaleren van onveilige situaties
  • Voorstellen doen om veiligheid te verbeteren
  • Adequaat opreden in onveilige situaties
  • Rapporteren over veiligheidsincidenten