TMA Resultaatgebieden
Voor elk van de onderstaande activiteiten geeft doet de TMA methode suggesties voor toepasselijke competenties. De bijna 200 verschillende professionele activiteiten zijn verdeeld over 23 resultaatgebieden.
Accountmanagement
- Onderhouden van klant contacten
- Adviseren van bestaande klanten over de eigen dienstverlening (leveren van toegevoegde waarde)
- Verkopen van producten en diensten bij bestaande klanten
- Inzicht verkrijgen in klant vragen en wensen
- Onderhandelen met klanten
- Overdragen van specifieke klantwensen aan productie en/of uitvoerende dienstverleners
- Prognoses maken over rendement van beheerde accounts en klanten
- Administreren van klant contacten
Administratie en boekhouding
- Invoeren van financiële gegevens
- Opzetten administratie
- Controleren administratie
- Factureren
- Verschaffen van informatie uit administratie systemen
Advisering
- Adviezen geven
- Verkrijgen van inzicht in problemen
- Bedenken en formuleren van verschillende oplossingen en alternatieven voor een probleem of vraagstuk
- Schrijven van advies- rapportages en beleidsstukken
Beleidsontwikkeling
- Beleid (strategie) bepalen van de organisatie of afdeling
- Schrijven en formuleren van (strategische) beleidsplannen
- Analyseren van verschillende (strategische) beleidskeuzes
- Sterkte zwakte (SWOT) analyse maken van de afdeling en/of organisatie
- Beleidsplannen formuleren naar concrete doelstellingen en acties
- Uitdragen van het beleid en/of strategie
- Beargumenteren van (strategische) beleidskeuzes
Bestuur en management
- Strategie bepalen
- Doelen stellen
- Enthousiasmeren
- De organisatie en/of afdeling vertegenwoordigen en representeren
- Verantwoordelijkheid nemen voor projecten, producten en/of diensten
- Prioriteiten stellen
- Rapporteren en controleren van voortgang
- Besluiten nemen
- Vormgeven en implementeren van organisatiestructuren, systemen en (werk)methoden
- Toewijzen van middelen en budgetten aan afdelingen, medewerkers en projecten
- Toewijzen van taken en verantwoordelijkheden aan afdelingen, medewerkers en projecten
Coaching en begeleiding
- Voeren van coaching, ontwikkel en/of loopbaan gesprekken met kandidaten
- Analyseren van de loopbaan en/of ontwikkel vraagstelling van kandidaten
- Vergroten van het zelfinzicht van kandidaten
- Inzetten, bespreken en interpreteren van psychologische en/of competentie meetinstrumenten ten behoeve van de coaching en ontwikkeling van kandidaten
- Meten van het effect van de coaching- en ontwikkelsessies
- Uitvoeren van coachingsactiviteiten (bijv. oefeningen en rollenspellen) samen met kandidaten
- Aandragen van ontwikkelactiviteiten aan kandidaten
- Begeleiden in het formuleren van loopbaan / ontwikkeldoelstellingen van kandidaten
Human resource management
- Begeleiden en adviseren (lijn)management bij sollicitatie gesprekken
- Begeleiden en adviseren (lijn)management bij ontslag procedures
- Begeleiden en adviseren (lijn)management bij beoordelingen
- Vergroten van inzetbaarheid van medewerkers (employability)
- Inzetten, bespreken en interpreteren van (psychologische) selectie, ontwikkeling en beoordelingsinstrumenten
- Opstellen en uitvoeren personeel- en organisatiebeleid
- Opstellen en adviseren over beloningsbeleid
- Opstellen en adviseren over ziekteverzuim en arbeidsomstandigheden beleid
- Opstellen en adviseren over (intern) opleidingsbeleid
- Medewerkers inlichten over rechten en plichten (bijv. over salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden en overwerk etc.)
Inkoopmanagement
- Inkopen van producten en diensten
- Beoordelen van offertes en aanbiedingen
- Onderzoeken en beoordelen van leveranciers
- Inkopen van producten en diensten tegen de juiste voorwaarden
- Onderhandelen over de voorwaarden waartegen producten en diensten worden ingekocht
- Kennis verwerven van de markt en prijsverhoudingen
- Beheersen van budgetten
- Adviseren of de in te kopen producten of diensten daadwerkelijk toegevoegde waarde leveren
- Bepalen inkoopbeleid
Kwaliteitsmanagement
- Controleren of aan de vastgestelde eisen en kwaliteit is voldaan
- Rapporteren over uitgevoerde controles
- Vaststellen van eisen en kwaliteitsnormen voor producten, diensten en bedrijfsprocessen
- Medewerkers bewust maken van het belang van kwaliteitsnormen
- Informeren van medewerkers en belanghebbenden over kwaliteitsnormen
Leidinggeven
- Afstemmen van werkzaamheden van medewerkers op de afdelings- en/of organisatiedoelen
- Beoordelen van medewerkers
- Faciliteren, coachen en ondersteunen van medewerkers
- De samenwerking en sfeer binnen het team of de afdeling bewaken en bevorderen
- Voeren van slechtnieuws gesprekken
- Bemiddelen bij conflicten tussen medewerkers
- Controleren van medewerkers
- Doelen en visie van het management overdragen op de medewerkers
- Instrueren van medewerkers en ondergeschikten over hun verantwoordelijkheden en uit te voeren werkzaamheden
- Toewijzen van taken en activiteiten aan medewerkers en ondergeschikten
- Medewerkers enthousiasmeren om de doelen en missie van de organisatie en afdeling te realiseren
- Implementeren van systemen en (werk)methoden
Logistiek en facilitair management
- Beheren van de voorraad
- Bewaken van de hoeveelheid voorraad
- Controleren van de kwaliteit van de voorraden
- Aantrekken van middelen zoals producten grondstoffen, halffabrikaten, diensten of mensen
- Distribueren van middelen zoals producten grondstoffen, halffabrikaten, diensten of mensen
- Afstemmen van het logistieke proces en voorraad met belanghebbenden
- Afstemmen van de voorraad, levering en distributie op piekmomenten
- Maken van logistieke planningen voor belanghebbenden
- Anticiperen op eventuele knelpunten in het logistieke proces
Marketing
- Ontwikkelen en opzetten marketing campagne
- Bepalen van de marketing strategie
- Opstellen van marketing plannen
- Bepalen en definiëren wat de (strategische) doelgroepen zijn
- Marktonderzoek doen
- Onderzoeken wat het effect en/of rendement is van marketing campagnes
- Onderzoeken wat de behoeftes zijn van de doelgroep
- Onderzoeken wat de doelgroep is
Onderzoek
- Uitvoeren van onderzoeken
- Vertalen van klant- en/of cliëntvragen naar onderzoeksvragen
- Rapporteren en publiceren van onderzoeken
- Formuleren van onderzoeksvragen
- Opzetten van onderzoeken
- Conclusies trekken uit onderzoeken
Ontwikkeling en innovatie
- Bedenken van nieuwe producten en/of diensten
- Producten en diensten geschikt maken voor de markt
- Inventariseren van klantwensen bij maatwerk ontwikkelingsprojecten
- Schrijven van ontwikkelingsplannen
- Schrijven van businesscases voor ontwikkelingsprojecten
- Verbeteren van bestaande producten en/of diensten
- Plannen van toekomstige ontwikkelingen en innovaties van producten en/of diensten
Planning
- Planningen maken
- Activiteiten organiseren
- Bijeenkomsten organiseren
- Inventariseren van beschikbare tijd en middelen
- Prioriteiten stellen
Procesmanagement
- Begeleiden en ondersteunen van organisatie-, productie-, en/of bedrijfsprocessen
- Oplossen van stagnaties in organisatie-, productie-, en/of bedrijfsprocessen
- Beschrijven van organisatie-, productie-, en/of bedrijfsprocessen
- Inzicht hebben in de organisatie-, productie-, en/of bedrijfsprocessen
- Ontwerpen en verbeteren van organisatie-, productie-, en/of bedrijfsprocessen
Productie en dienstverlening
- Het correct en tijdig vervaardigen van producten
- Het correct en tijdig leveren van diensten
- Controleren van producten en diensten
- Voldoen aan procedures en eisen
Projectmanagement
- Planningen voor projecten maken
- Activiteiten voor projecten organiseren
- Projectplannen schrijven
- Projectvergaderingen voorzitten
- Projectbijeenkomsten organiseren
- Budgetteren van projecten
- Voortgang van projecten bewaken
- Prioriteiten binnen projecten stellen
PR en voorlichting
- Verstrekken van informatie
- Analyseren van nieuwsberichten over de organisatie en dienstverlening
- Bewaken hoe er over de organisatie en haar dienstverlening wordt gesproken in de media en het internet
- Reageren op berichten in de media en het internet
- Schrijven van communicatieplannen
- Schrijven van persberichten
- Schrijven van speeches
- Organiseren van communicatie evenementen en persconferenties
Sales en acquisitie
- Werven van nieuwe klanten en opdrachten
- Benaderen van potentiële klanten en opdrachtgevers
- Schrijven van offertes
- Onderhandelen met nieuwe klanten
- Aanboren van andere / alternatieve afzetmarkten
- Opstellen van verkoopplannen
- Administreren van klant contacten
Service, support en zorg
- Afhandelen van hulp- en ondersteuningsvragen
- Klachten afhandelen
- Collega’s helpen en ondersteunen bij hun werkzaamheden
- Mensen uitleggen hoe ze iets moeten doen
- Telefonisch mensen helpen en ondersteunen
- Documenten voorbereiden en/of corrigeren voor collega’s
- Agenda’s beheren van collega’s
- Mensen ontvangen bij de receptie en doorverwijzen
- Telefoon aannemen en doorschakelen naar de juiste persoon
- Verslagen / notulen maken van vergaderingen en bijeenkomsten
- Klanten / cliënten helpen en ondersteunen
Training en opleiding
- Overdragen van kennis
- Aanleren van vaardigheden
- Oefeningen en rollenspellen uitvoeren
- Voorbereiden van cursussen en trainingen
- Begeleiden van cursisten en studenten
- Ontwikkelen van nieuwe cursussen en trainingen
- Bijhouden van kennis en vaardigheden
Veiligheid en bewaking
- Zich houden aan veiligheidsvoorschriften
- Opstellen van veiligheidsvoorschriften
- Herkennen en signaleren van onveilige situaties
- Voorstellen doen om veiligheid te verbeteren
- Adequaat opreden in onveilige situaties
- Rapporteren over veiligheidsincidenten