Het gedwongen thuiswerken leidt tot steeds grotere tegenstellingen.

Als manager is thuiswerken een grote uitdaging. Je bent niet de enige die dit zo ervaart. Mensen motiveren lukt niet meer door rond te lopen en af en toe iemand aan te spreken.

Uit onderzoek van NCPSB blijkt dat bijna de helft van de Nederlandse beroepsbevolking (4 miljoen mensen) kan uitvallen vanwege burn-out gerelateerde klachten. Mensen zullen online op een motiverende manier moeten worden aangesproken om dit te voorkomen. Of mensen het thuiswerken als voor- of nadeel ervaren is veelal afhankelijk van hun behoefte. Voor mensen die graag onafhankelijk denken en handelen en lage behoefte aan steun, sociabiliteit en contact hebben is thuiswerken een groot feest. De succesvolle techbedrijven laten weten ook na de pandemie meer accent op thuiswerken te leggen.

Voor mensen die graag sparren met collega’s en gedreven worden door de interactie met anderen is het allemaal een stuk moeilijker. Zij kwijnen letterlijk weg achter hun schermen. Treffend verwoord met de term ‘zoombies’. Toen we massaal begonnen met thuiswerken was de sociale cohesie nog hoog en zagen we vooral de voordelen van een hogere productiviteit. De sociale cohesie neemt echter af als mensen lange tijd apart werken. Thuis word je eerder afgeleid door privé beslommeringen, waardoor niet iedereen gedisciplineerd is dit op een ander moment te compenseren. Inzet van talent technisch sturen kan hier goed bij helpen.

De kerntaak van een manager verschuift nu meer naar het faciliteren en aangaan van de interactie. Goede, talentvolle managers herken je aan hun drijfveren en talenten: ze zijn besluitvaardig, doelgericht en focussen meer op contact en interactie met hun mensen en minder op de inhoud.

Wat daarbij enorm helpt is als je als manager iemands gebruiksaanwijzing herkent:

● waar worden ze door gedreven?

● wat zijn hun talenten?

● welke competenties ontwikkelen ze makkelijk en welke zijn lastig?

Als je mensen op hun talenten aanspreekt werkt dat beter, dan ze op hun fouten te wijzen. Weet als manager de behoefte van je medewerkers, want juist nu kunnen medewerkers zich achter een beeldscherm hieraan onttrekken. Daarom is het belangrijker dan ooit om te investeren in talent management. Vindt u het in deze tijd ook lastig om het maximale uit uw werknemers te halen? Neem dan contact op met Jan Prins.